Visie

eigenaar Theaterschool Hakoena

“Theater verblijdt, bevrijdt en verbindt..”

1.1 Inleiding
Acht  jaar geleden ben ik (Koen Logtens) een theaterschool in Wijchen begonnen. 16 leerlingen zijn in de afgelopen 8 jaar doorgestroomd naar een professionele opleiding. Inmiddels zijn er ook locaties geopend in Wijchen, Beuningen, Cuijk, Nijmegen Noord, hatert, Cuijk  en Bemmel. In Nijmegen heeft Hakoena een samenwerking met een grote dansschool, id-dance, die tevens in Lent actief is.  Wijchen is de hoofdlocatie en zorgt voor 50% van het totale leerlingen aantal (500 leerlingen momenteel).

1.2 Missie

– Hakoena wil op elke locatie voor kinderen, jongeren en volwassenen een goed didactisch onderbouwd programma aanbieden met leuke en uitdagende theater- en musicallessen.

– Theaterschool Hakoena wil de leerlingen, naast de lessen en de eindvoorstelling, een platform bieden om ervaring op te doen in de praktijk door deelname aan lokale festiviteiten, musicalproducties en open podia in samenwerking met andere culturele initiatieven die per locatie nog nader onderzocht zullen worden.

– Daarnaast wil Hakoena over 5 jaar een begrip zijn in de omgeving en als vooropleiding dienen voor leerlingen met talent die de overstap willen maken naar professionele musical, zang, dans, acteren, rock of kleinkunst vervolgopleidingen. Deze vooropleiding in ontwikkeling heet ‘de hakoena Academy’.

– Hakoena is actief op scholen voor losse workshops, korte lessen series, cultuurdagen of aanbod op maat.

1.3 The big Why?

Waarom hakoena?

  1. Onze leerlingen voelen zich veilig en vertrouwd.
  2. Onze docenten zijn bevlogen, deskundig en hebben passie voor het vak.
  3. We zijn ‘dichtbij’. Dichtbij huis en dichtbij de leerlingen.
  4. Wij vinden het belangrijk dat elke leerling zichzelf kan zijn, erbij hoort en gezien wordt.
  5. Naast plezier staan ook kwaliteit en ontwikkeling centraal. Dat kan niet zonder methodieken.
  6. We sluiten jaarlijks af met een eindvoorstelling in een theater.
  7. We creëren een podium voor leerlingen om op te treden.
  8. We bieden ruimte voor leerlingen met ambitie.
  9. Wij vinden persoonlijke en creatieve ontwikkeling van onschatbare waarde.

Hakoena onderscheidt zich in de kern van andere aanbieders door met de juiste docenten, persoonlijk en kwalitatief hoogstaand onderwijs te bieden, waarbij plezier altijd voorop staat.
Met als gevolg dat Hakoena staat voor:

  • Kwaliteit. Door specialisatie.
  • Pedagogisch klimaat. Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leerprestaties te komen; elke cursist moet gezien worden, elk kind moet zichzelf kunnen zijn en elk kind hoort erbij (veiligheid).
  • Onderwijs. Een school die een onderwijsprogramma aanbiedt, waarbij cursisten persoonlijk worden begeleid.
  • Ontwikkeling. Goede begeleiding van kinderen/jongeren/ volwassenen en aandacht voor de persoon, maar ook als springplank en open podium voor talent.
  • Contact. De lat moet laag liggen voor kinderen om zich op te geven en tegelijkertijd moet de lat laag liggen voor kinderen, maar ook ouders om bij docenten aan te kloppen voor vragen, advies, problemen. Contact is belangrijk.
  • Doorstroommogelijkheden. Naar professionele muziek-/theateropleidingen.
  • Toegankelijkheid. Iedereen kan bij Hakoena terecht, daar is de kwaliteit voor, ook voor eventuele uitbreiding naar lichamelijk/verstandelijk gehandicapten, (kans)armen door het aanbieden van speciale programma’s, aanbieden dramatherapie.
  • Verbinding. Samenwerken met verschillende partijen om ieders kwaliteiten te gebruiken en elkaar te versterken (excellentie)

Screenshot_2015-09-15-10-13-12-1-1Screenshot_2015-10-30-14-13-23-1

 

 

 

 

 

 

Screenshot_2015-10-17-10-52-41-1

Screenshot_2015-09-15-10-09-02-1

 

 

 

 

 

Aan de ene kant heeft Hakoena het echte schoolgevoel; een veilige plek waar theater samenkomt, waar leerlingen (door) kunnen groeien en waar iedereen welkom is. Aan de andere kant is het ook een serieuze opleidingsplek, om de kansen op een toekomst in de theaterwereld te vergroten voor al het talent uit Nijmegen en omstreken. Hiervoor zijn de volgende punten van belang:

  1. Plezier – Belangrijk voor plezier is de sfeer, die moet goed zijn. In het gebouw, tussen de kinderen, tussen de docenten onderling en zeker ook tussen de docenten en de kinderen. Met wat voor reden iemand ook naar Hakoena komt, voor de lol, voor zijn/haar opleiding; iedereen moet met een grote glimlach weer weggaan. Hiervoor is de balans tussen plezier en opleiding ook erg belangrijk. Je wilt niet dat kinderen weggaan omdat het niveau niet hoog genoeg is, maar je wilt ook niet dat ze zich niet op durven te geven omdat de drempel te hoog is. Om dit op te vangen biedt Hakoena speciale programma’s voor ambitieuze en getalenteerde leerlingen. Deze vormen samen een speciale opleidingstak binnen Hakoena waar kinderen ook auditie voor moeten doen.
  2. Persoonlijk – Een goede begeleiding van de kinderen is in de eerste plaats nodig om het plezier erin te houden. Kinderen moeten zich veilig voelen, gehoord worden, maar ook geprikkeld. Hakoena maakt persoonlijk door begeleiding te bieden. De ontwikkeling van een kind staat immers voorop.
    Voor de kinderen die Hakoena willen gebruiken om verder te komen in het vak is het ook erg belangrijk dat ze goed worden begeleid en voorbereid worden op de ‘harde’ theaterwereld.
  3.  Kwaliteit gegarandeerd – Hakoena richt zich specifiek op (musical)theater en biedt op dit gebied een didactisch onderbouwd onderwijsprogramma. De combinatie van aan de ene kant het zorgen voor een pedagogisch klimaat en aan de andere kant het bieden van persoonlijke begeleiding, zorgen voor optimale leerprestaties. Ieder kind op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo.
  4. De juiste docenten – De docenten zijn (grotendeels) verantwoordelijk voor de vorige drie punten. Docenten moeten kundig zijn, passie hebben voor hun vak, maar tegelijkertijd ook kunnen zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Plezier, veiligheid en ontwikkeling staan immers voorop.

1412182762839KORTOM: De voorwaarde voor elke cursus is een open, veilige en vertrouwde sfeer creëren binnen een groep zodat iedere leerling zich op zijn gemak voelt, zichzelf kan zijn , gezien wordt en het gevoel heeft dat hij erbij hoort. Dan ontstaat er ruimte om je te verbinden met anderen, vrij te ontdekken, te genieten, te leren en het maximale uit jezelf en anderen te halen.
Naast het aanleren van vaardigheden aan de hand van methodieken staat het spelplezier in de lessen  voorop tezamen met gewoon ‘DOEN’! Met het laatste wordt bedoeld dat de cursist geleerd wordt in zijn lijf te komen en met zijn hele ziel en zaligheid te spelen en/of te dansen en te zingen. Niet denken, maar doen! Het gaat hierbij niet om wat goed is en wat fout; dat is subjectief. We hebben het in de lessen alleen over wat goed voelt voor jezelf en wat al dan niet werkt voor het publiek. Je komt hier achter door te ervaren en te ontdekken.”

Presentaties/ voorstellingen:

Om de twee jaar heeft Hakoena een grote voorstelling. In het tussenjaar kleinere presentaties. We verwachten dat de docenten die lesgeven op de betreffende locatie ook aanwezig zijn bij de voorstellingen en/of presentaties. Voor de grote voorstelling kiezen we 1 musical die per locatie opgevoerd zal worden (lion king, Peter pan). Hoe groter de locatie, hoe groter de voorstelling. Elke voorstelling zullen we opvoeren in het theater. Het kan zijn dat in het jaar besloten wordt om, gezien het leelringenaantal, locaties samen te voegen.

Audities:

1 keer per jaar worden zowel voor de hakoena Academy Acting (HAA) en de Hakoena Academy Muscial (HAM) audities afgenomen. De lesgevende docenten aan de academy zullen deze audities afnemen. Na afloop van de audities worden de leerlingen kort besproken. Hakoena zal de opmerkingen documenteren en de auditanten mailen.

Diverse niveaus

Bij Hakoena hanteren we de volgende opbouw:  De kinderen komen binnen in een reguliere musicalgroep of acteergroep. We kijken in begin van het jaar goed naar de groepssamenstelling. Hier kijken we naar leeftijd, niveau en sociaal- emotionele ontwikkeling. Vanuit daar kunnen kinderen doorgroeien naar een MC extra groep (musical) en een MC select en  tot slot naar de talentengroep (Hakoena academy musical en acteren) . We proberen de groepen zo samen te stellen dat niveau en sociaal emotionele ontwikkeling bij elkaar aansluiten. We zien daarin uiteraard weleens iets over het hoofd. Het is daarom ook fijn als ouders of leerlingen dit eerder aangeven zodat we er iets mee kunnen doen. Hoe meer groepen we hebben per locatie hoe meer mogelijkheden er zijn.

WERKEN IN BLOKKEN:

We werken bij Hakoena met blokken. Elk blok bestaat uit 8 a 9 lessen. Die zien er als volgt uit:

BLOK 1: groepsvorming en herhalen van technieken (zang, dans en spel bij musical)

BLOK 2: thema en integratie (musical). Bij spel wordt gewerkt aan een bepaald thema en bij musical worden de drie disciplines geïntegreerd door middel van een musical lied.

Tijdens de open les, de laatste les voor de kerstvakantie laten de cursisten aan publiek zien wat ze geleerd hebben.

BLOK 3: persoonlijke ontwikkeling; Hierbij gaan de cursisten op zoek naar waar ze goed in zijn, naar waar hun kracht ligt. Eigen inbreng komt in dit blok ook aan bod.

BLOK 4: presentaties; elke groep werkt naar een presentatie (laatste les van het jaar) toe. Elke groep krijgt  de tijd om zich te presenteren aan eigen publiek.

De impro groepen volgen hier een eigen programma.

DE 3 GOUDEN HUISREGELS:

1. Iedereen mag zichzelf zijn in de les.

Een schoon lokaal is ruimte om te spelen.

GEEN   Dus geen: tijdens de les.

2.2 HAKOENA ACADEMY MUSICAL/ACTING

  • Hakoena ziet…dat er een tekort is aan goede theatervooropleidingen voor talentvolle en enthousiaste leerlingen in oost-/zuid-Nederland.
    Hakoena vindt… dat er meer aandacht moet komen voor leerlingen die verder in de theaterwereld willen komen.
    Valuefit: Ontwikkeling en ambitie
  • Hakoena ziet…dat andere vooropleidingen een “lopende-band” principe hebben als gaat het om leerlingen.
    Hakoena vindt… dat jongeren met ambities om verder te komen in theater moeten leren zichzelf te zijn (eigenheid) en niet wat de wereld wilt dat ze zijn.
    Valuefit: Persoonlijk en talent

Waarom Hakoena Academy?

  • De visie van het concept is: “Hakoena Academy is een vooropleiding die getalenteerde leerlingen met ambitie leert zichzelf verder te ontwikkelen in de podiumkunsten.” De visie van Theaterschool Hakoena is: “Theater verblijdt, bevrijdt en verbindt. Vanuit ontspanning ontstaat creatie.” De visie van Hakoena Academy is dus een uitbreiding op de visie van Theaterschool Hakoena zelf. De doelgroep is wel verschillend. Waar Theaterschool Hakoena zich op iedereen richt die zich willen ontwikkelen in theater, richt Hakoena Academy zich specifiek op talentvolle leerlingen die de ambitie hebben om er ook werkelijk wat mee te doen later in hun carrière met als doel om door te stormen naar professionele vervolgopleidingen.
  • Het ontwakende concept is ‘Hakoena Academy’ met als oneliner: “Ontwikkel jouw talent en ambitie.” De naam is gebaseerd op de naam van de theaterschool zelf, Hakoena. Het woord academy duidt erop dat het schools is. Hiervoor is gekozen omdat Hakoena Academy een vooropleiding is voor jongeren die ambitie hebben om er later wat mee te doen en eventueel naar een vervolgopleiding willen die zich richt op podiumkunsten. Dit is dan ook duidelijk terug te zien in de naam. De oneliner is gebaseerd op de valuefits van het concept. In de oneliner is een paar woorden duidelijk te zien waar Hakoena Academy voor staat en wat ze doen.
  • De belangrijkste conceptdrager wordt ‘Hakoena Academy’. Vanaf schooljaar 2017/2018 zullen er 2 groepen gevormd worden, een groep van 11 t/m 14-jarigen en een groep van 15 t/m 18-jarigen. In de tweede week van augustus zullen de audities plaatsvinden. Kinderen van 11 t/m 18 jaar kunnen zich hiervoor inschrijven. Tijdens deze auditie wordt gekeken naar het talent en de ambitie van de kinderen. Uiteindelijk worden er maximaal 24 kinderen aangenomen, 12 per groep. Vanaf september zullen de lessen van start gaan. Leerlingen kunnen kiezen tussen 2 richtingen, acteren of musical. Bij musical ligt de focus op zang, dans en spel en bij acteren ligt de focus vooral op spel. De leerlingen krijgen gedurende dit jaar les in verschillende vakken van gespecialiseerde docenten. Ook zullen er gastlessen gegeven worden van mensen uit het vak, denk hierbij aan bekende musicalsterren. Per periode kunnen de leerlingen kiezen of ze zich die periode willen specialiseren in dans of in zang. Aan het einde van deze periode wordt geëvalueerd door zowel de leerling als de docent. Aan het einde van het cursusjaar staan de leerlingen op het podium met een zelfgemaakte productie of hebben een onderscheidend aandeel in een totale productie. Hierin kunnen ze laten zien wat ze hebben geleerd en hoe ze ontwikkeld zijn. Als de leerling het jaar daarop door wilt gaan bij Hakoena Academy moeten ze wel weer opnieuw auditie doen.

 

Compilatie ‘de koning van de Savanne’ (2016)